Tijdens deze vreselijke Coronacrisis zou het zo kunnen zijn dat je minder klanten hebt, of zelfs helemaal geen klanten. Wij hopen dat je niet teveel financiële schade oploopt en dat je bedrijf er goed uit gaat komen. Omdat je nu minder of geen werk hebt is er wel tijd om aan andere aspecten van het bedrijf te werken, zoals marketing. Wij hebben hier een lijst van 10 marketingtips gemaakt waaraan jij kan werken nu je tijd hebt om je marketing weer on point te maken.
Social media posts
Nu je de tijd hebt om aan je marketing te werken is het heel erg handig om een hele reeks aan social media posts te maken!
Facebook advertenties
Dit klinkt misschien heel raar, maar dit is de perfecte tijd om Facebook advertenties te maken. Door de Coronacrisis zijn de advertentiekosten van Facebook minder hoog dan normaal. Facebook werkt namelijk met een vraag & aanbod systeem. Dit wil dus zeggen dat de prijs hoger wordt als er meer mensen adverteren, en de prijs wordt lager als er minder mensen adverteren. Door deze rare tijden wordt er minder geadverteerd op Facebook en zijn de prijzen dus lager dan normaal. Dit is een goede kans om daar gebruik van te maken.
Marketingplan
Maak een goed en doordacht marketing plan. Hier zal je normaal gesproken misschien niet veel tijd aan besteden, maar is wel goed om te doen. Door het maken van een doordacht marketingplan zal je marketing een stuk overzichtelijker en effectiever worden. Heb je geen idee hoe je een marketing plan moet maken en weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, daar hebben wij aan gedacht. Klik hier om ons marketing plan template te downloaden en start met het maken van jouw eigen marketingplan.
SEO
Werk aan de SEO van je website. SEO kost veel tijd en is belangrijk om gevonden te kunnen worden op Google en andere zoekmachines. Zorg er in deze tijd voor dat de SEO van jouw website op orde is. Zorg voor meer backlinks naar je website, doe zoekwoordenonderzoek om de content op je website te optimaliseren, en kijk wat er nog meer allemaal verbeterd kan worden aan de SEO van jouw website.
YouTube video’s
Video is tegenwoordig heel erg belangrijk op het gebied van marketing. Mensen vinden het kijken van video’s vaak leuker dan het lezen van een artikel en YouTube is nu populairder dan ooit. Als je je online aanwezigheid wilt vergroten, maak dan gebruik van YouTube video’s. Het kost wat tijd en wat inspanning voor het maken van de video’s maar als je het goed aanpakt kan je via YouTube veel bereik creëren.
Blogs schrijven
Hier heb je normaal nooit zin in en/of geen tijd voor, maar het schrijven van blogs kan voor meer verkeer naar je website zorgen. En dus ook voor meer potentiële klanten. Dit is ook goed voor de SEO van je website.
Speel in op de situatie
Zoals je nu veel om je heen ziet proberen bedrijven alternatieven te zoeken op hun originele verdienmodel. Zo zie je dat op dit moment heel veel restaurants gaan bezorgen terwijl ze dit eerst niet deden. Als jouw bedrijf last heeft van de Coronacrisis, zorg er dan voor dat je een alternatief vindt voor je onderneming. Als de restaurants het kunnen moet er voor jouw bedrijf ook een alternatief zijn. Als je bijvoorbeeld een cameraman bent maar nu minder filmwerk hebt, zorg er dan voor dat je je meer gaat focussen op editen van video’s. Of als je schilder bent en nu minder werk hebt, ga dan bijvoorbeeld over op het verkopen van verf online. Kijk wat er mogelijk is voor jouw onderneming!
Update je website
Een website is nooit af. Zorg ervoor dat je website weer up to date is. Verbeter de teksten, maak je website aantrekkelijker etc. Als je gebruik maakt van WordPress hebben wij hier een lijst van 9 handige WordPress plugins die je kunt gebruiken om jouw website te verbeteren.
Acties bedenken
Als je een marketing plan hebt gemaakt kunnen acties of aanbiedingen maken een deel zijn van het marketingplan. Als je geen gebruik maakt van een marketingplan dan kan je dit natuurlijk ook doen. Bedenk een goede actie waarin je klanten gratis of goedkopere diensten of producten levert. Dit is slechts een voorbeeld, het bedenken van een goede actie of aanbieding heb je natuurlijk zelf in de hand.
E-mail marketing
E-mail marketing is nog steeds een grote speler op het gebied van online marketing. Een goede e-mail kan mensen tot een aankoop doen overgaan, ook al denk misschien van niet. Ga aan de slag met het schrijven van goede e-mail teksten die verkopen! Je kan in deze e-mails bijvoorbeeld gebruik maken van de actie/aanbieding die je hebt bedacht bij tip 9 als onderwerp van de e-mail.
Tip: zorg ervoor dat je in je promotie e-mail focust op de voordelen van jouw dienst of product en niet op de functies van je dienst of product.