Adverteren op Facebook kan heel erg rendabel zijn. Het is een relatief goedkope manier om online te adverteren en als je het goed aanpakt kan het veel geld opleveren. Daarom hebben wij hier een aantal handige tips voor het adverteren op Facebook. 


Doelgroep

Voordat je gaat adverteren op Facebook, is het veruit het belangrijkste om je doelgroep te bepalen. Omdat je zo gericht kunt adverteren op Facebook kan je goed gebruik maken van een specifieke doelgroep. Als het goed is heeft jouw bedrijf een bepaalde doelgroep die in een bepaalde leeftijdscategorie zit, bepaalde interesses heeft en misschien een voorkeur heeft voor een bepaald geslacht. Dit kan allemaal worden ingesteld bij “doelgroep” tijdens het maken van je advertentie. Stel dat je duurzame koffie online verkoopt en je ideale doelgroep en merk is gericht op veganisten, zorg er dan voor dat je al deze interesses verwerkt in je doelgroep. Hiermee bedoel ik niet, vul alleen deze drie interesses in bij je doelgroep. Zorg ervoor dat je klikt op “doelgroep verkleinen” onderaan te zien op de afbeelding hieronder.

Vul vervolgens de andere interesses ook in, en voilà, je specifieke doelgroep voor interesses is gemaakt. Hiermee zorg je ervoor dat je doelgroep al deze interesses moet hebben om deze advertentie te zien. Op de afbeelding hieronder kun je zien hoe het eruit moet zien.


Facebook Pixel

Wil je meer conversie? Installeer dan de Facebook Pixel code op je website. Facebook Pixel is een code die je toevoegt aan je website. Deze code zorgt ervoor dat Facebook jouw websitebezoekers kan volgen en precies kan zien wat zij op je website doen. Dit is erg handig en deze data kan je weer gebruiken bij het adverteren op Facebook. Zodra je de Facebook Pixel hebt geïnstalleerd op je website, verzamelt Facebook de informatie van je websitebezoekers. Als je bijvoorbeeld een webpagina hebt over social media marketing kan je dankzij de Facebook Pixel een advertentie wijden aan iedereen die deze webpagina heeft bezocht. Deze mensen hebben namelijk al een bepaalde interesse in social media marketing en zoeken misschien iemand die hen daarbij kan helpen. Ook kan je adverteren op mensen die bepaalde acties hebben uitgevoerd op je website. Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen maken voor mensen die hun winkelmandje hebben gevuld op je website en deze niet hebben afgerekend. Door deze retargeting advertentie kunnen mensen alsnog terug gaan naar je website om de aankoop af te ronden. 


Zo zijn er nog heel veel meer manieren om slim gebruik te maken van de Facebook pixel. 


Nog geen Facebook Pixel geïnstalleerd op je website en geen idee hoe dat zou moeten? Neem dan gerust contact met ons op!


Trek de aandacht!

De aandacht trekken met het adverteren op Facebook is ook erg belangrijk. Er zijn een aantal factoren waarmee je de aandacht trekt met een Facebook advertentie. Dat zijn: de advertentiefoto, de tekst op de foto, de eerste twee regels van je advertentietekst en de advertentiekop. Twee van deze factoren zijn eigenlijk het belangrijkst en dat zijn de eerste twee regels van de advertentietekst en de foto met tekst. De eerste paar regels van de tekst zijn zo belangrijk omdat dat is wat mensen als eerst zien bij een advertentie als ze door Facebook en Instagram scrollen. Hier moet de aandacht worden getrokken. Een goede manier van het opbouwen van een advertentietekst kan worden gedaan via het AIDA model. Attention, Interest, Desire en Action. Hiermee wek je eerst de aandacht van de lezer, daarna ga je in op de interesse, vervolgens speel je in op het verlangen van de lezer (hier leg je dus een beetje uit wat jouw product of dienst voor hun kan betekenen) en als laatste sluit je af met een call to action (ga naar onze website, download dit formulier etc.).


Ook de advertentiefoto moet de aandacht trekken en moet er goed en aantrekkelijk uitzien. Als je foto niet mooi is, niet bij je advertentie past of grofweg gewoon niet goed scherp is zullen mensen niet op je advertentie klikken.


Test, test, test

Heb je hiervoor altijd een advertentie gemaakt met één foto en één advertentie tekst? Dan heb je veel kansen laten liggen. Bij het adverteren op Facebook is het testen van je advertenties erg belangrijk, dit kan namelijk veel betere resultaten opleveren. En het mooie van Facebook is dat het ook heel erg makkelijk kan! 


Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een a/b-test advertentie te maken. Hierbij kan je kiezen of je wilt testen met je advertentiemateriaal, weergave-optimalisatie, doelgroep of plaatsing. Je kunt dus bijvoorbeeld twee verschillende doelgroepen instellen en kijken welke doelgroep het ‘t beste doet. Als je genoeg data hebt verzameld en ziet dat de ene doelgroep het een stuk beter doet dan de andere doelgroep kan je doorgaan met adverteren op de beste doelgroep. 

Om het nog handiger te maken voor jezelf kun je er ook voor kiezen om dynamisch te adverteren. Dat doe je door “Dynamisch advertentiemateriaal” aan te zetten zoals op de afbeelding hieronder.

Hiermee kan je 10 verschillende foto’s testen, 5 primaire teksten, 5 koppen en 5 call to action knoppen. Dit betekent dus dat je 10 x 5 x 5 x 5= 1250 verschillende advertenties maakt in één keer. Als je advertentie loopt, test Facebook deze verschillende advertenties combinaties automatisch en kiest vervolgens zelf de beste combinatie. Hier gaat dan het meeste geld van je budget naartoe en hoef je zelf eigenlijk niet veel meer te doen. Heel erg handig en effectief dus!


Locatie

Maak gebruik van specifieke locaties. Tijdens het maken van je Facebook advertentie heb je bij “doelgroep” de optie om een locatie in te stellen. Je kan er voor kiezen om hier Nederland in te voeren of om je te richten op een bepaalde stad/omgeving maar je zou deze locaties ook erg specifiek kunnen maken. Zo zou je bijvoorbeeld bepaalde freelance kantoorpanden als locaties kunnen instellen als je wilt adverteren op freelancers. Hoe doe je dit? 


Zoals je kunt zien op de afbeelding hieronder heb ik een aantal spelden ingevoerd. Bij dit voorbeeld heb ik een park als specifieke locatie gekozen. Klik op eens speld met “locatie insluiten” en plaats deze in het midden van je locatie. Haal je omtrek vervolgens naar beneden naar 1 km. Als je dit hebt gedaan is de locatie nog te groot. Om deze kleiner te maken plaats je nog een speld met “locatie uitsluiten” net wat buiten de rand van de blauwe cirkel (zoals te zien is op de afbeelding). Je wilt ervoor zorgen dat je locatie niet wordt geraakt door het rode vlak. Doe dit met ongeveer vier spelden die de locatie uitsluiten zoals op de voorbeeld afbeelding. Wanneer je klaar bent met het plaatsen van alle spelden heb je een hele mooie specifieke locatie waarin jouw advertentie wordt getoond aan je doelgroep. 

Tags
Maak je eigen marketingplan! Download hier een GRATIS template en begin zelf!
© Ferbis, 2020