Heb je jezelf de vraag: “waarom moet ik online marketing inzetten?” wel eens gesteld? Dan ben je niet de eerste. Er zijn veel ondernemers die de waarde van online marketing nog steeds niet inzien.
Inmiddels is online marketing niet meer weg te denken uit een marketingstrategie. Het is goedkoop, effectief, goed meetbaar en zorgt voor interactie tussen jou en je (potentiële) klanten.
Online marketing vormen
Online marketing zelf is een heel breed begrip. Het komt neer op alle marketingacties die jij uitvoert om je bedrijf online meer bekendheid te geven en online klanten binnen te halen. In een online marketing strategie kan je gebruik maken van verschillende vormen van internet marketing.
Hier volgt een rijtje van de verschillende online marketing vormen:
Er zijn nog meer vormen zoals influencer marketing en affiliate marketing, maar in dit artikel houden wij het bij de online marketing die in het rijtje staan omdat daar onze expertise ligt.
Elke vorm heeft zijn eigen doel en functie. Zo kan je met SEO en Google Ads heel gericht landingspagina’s inrichten voor een bepaalde search intent. Mensen die bijvoorbeeld naar iets specifieks op zoek zijn en dit eigenlijk gelijk willen kopen zullen anders zoeken dan mensen die aan het oriënteren zijn.
Social media advertenties kun je bijvoorbeeld weer goed inzetten om mensen een nieuw product te laten zien dat ze nog niet kennen of eigenlijk niet echt naar op zoek zijn. De combinatie van deze vormen van digitale marketing kan jouw bedrijf een flinke boost geven als je dit goed uitvoert.
Voordelen van online marketing
Online marketing brengt erg veel voordelen met zich mee. Wij hebben een aantal voordelen voor je op een rijtje gezet:
Meetbaar
Een reclamebord langs de weg zorgt ervoor dat veel mensen jouw bedrijf zien, maar erg meetbaar is het niet. Als er 10.000 auto’s langs dit reclamebord rijden kan je helaas niet meten hoeveel van deze 10.000 mensen naar jouw website gaan. Met online marketing is alles wél erg goed te meten. Door middel van cookies worden de gegevens van websitebezoekers opgeslagen en kan er worden gezien wat een persoon precies doet op een website. Zo kun je bepaalde acties in de gaten houden en kan je met de gegevens van je websitebezoekers zien waar je jouw website eventueel kan verbeteren. Via Google Analytics kan je bijvoorbeeld goed zien wat het gedrag is van mensen op jouw website. Welke pagina bezoeken ze lang en bij welke pagina zijn ze binnen een paar seconde weer weg? Al deze gegevens kunnen je helpen om meer klanten uit je websitebezoekers te halen.
Ook social media platformen zoals Facebook en Instagram maken gebruik van deze cookies zodat ze je kunne helpen met advertenties en meetbare resultaten kunnen laten zien.
Maak je gebruik van SEO om meer websitebezoekers te genereren? Dan kan je met Google Search Console precies zien hoeveel mensen er naar je website gaan via Google en voor welke termen je bezoekers trekt. En adverteer je via Google Ads? Dan geeft de tool van dit advertentieprogramma jouw ook veel inzichten over je doelgroep en websitebezoekers.
Kortom, er is erg veel meetbaar online en hier kan je goed gebruik van maken!
Relatief lage kosten
Lage kosten! Je eigen social media pagina’s kan je zien als een eigen media/promotie kanaal. Je kunt via deze platformen gratis content uploaden en proberen via volgers en likes veel mensen te bereiken. Dit kost geen geld en kan al heel wat voor je bedrijf opleveren. Het kost alleen tijd om content te maken. SEO is ook gratis als je dit zelf kunt, alleen kost dit net als social media wel veel tijd.
Google Ads en social media adverteren leveren snelle resultaten en zijn erg effectief, alleen kosten deze kanalen wel geld. Ook moet je goed weten wat je doet met deze vormen van adverteren om de kosten laag te houden en goede resultaten te behalen. Als je dit goed weet te doen zijn de advertentiekosten erg laag. Met adverteren op social media liggen de kosten voor een klik vaak tussen de €0,01 en €0,90 per klik naar je website, afhankelijk van je bedrijfssector. Met Google Ads kan je vaak ook al met een laag bedrag beginnen Afhankelijk van de sector betaal je bij Google Ads een aantal euro per klik. Het voordeel bij Google Ads is wel dat je pas betaald wanneer iemand op je advertentie klikt, niet voor een weergave wat wel het geval is bij social media adverteren.
Doelgericht
Oké, nog één voordeel dan. Je kunt hele specifieke en doelgerichte doelgroepen bereiken. Via de online marketing vormen die wij hier bespreken kan je hele gerichte doelgroepen erg goed bereiken. Kan je het voorbeeld met het reclamebord nog herinneren? Naast dat je niet kan meten hoeveel mensen er daadwerkelijk naar je website zijn gegaan, kan je ook niet bepalen wie er allemaal langs jouw reclamebord rijden. Hierdoor zullen er van de 10.000 mensen misschien maar slechts 200 geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit is met online marketing heel anders! Met online marketing schiet je niet met hagel, maar als een scherpschutter die zijn doel van een paar honderd meter treft.
Iedereen is online
In het Global Digital Report uit 2018 melden Hootsuite en We Are Social dat wij in Nederland gemiddeld 4 uur en 50 minuten per dag op het internet doorbrengen. Dat betekent dus dat mensen meer dan 1/3 van hun dag op het internet besteden. Dit was uit 2018, wat betekent dat 2021 nog hoger uit zal komen nu ook Covid-19 actief is en meer mensen online aankopen doen.
Daarnaast is ook 95% van de Nederlandse bevolking onder de 65 jaar actief op social media. Vooral op Facebook, Instagram en LinkedIn zijn de meeste mensen actief. Maar ook zijn er andere social media in opkomst zoals TikTok en Pinterest.
Al met al kan je wel zeggen dat er genoeg kansen liggen om je bedrijf online te promoten aan al deze mensen die dagelijks veel tijd op het internet doorbrengen.
Online marketing voor het MKB
Grote partijen hebben al snel veel volgers op social media, grote marketing- en advetentiebudgetten, en goede websites met veel SEO-waarde. Maar dit betekent niet dat jij er als MKB’er niet tussen kunt komen. Juist wel! Alle vormen van online marketing die wij hier bespreken en wij als bedrijf aanbieden kunnen voor een klein bedrijf erg effectief zijn. Social media advertenties zijn goedkoop en je kunt als kleiner bedrijf al beginnen met adverteren voor slechts een euro per dag als je dat zou willen. Ook SEO kan voor het MKB goed worden ingezet. Zolang jouw website goed in elkaar zit, je veel goede content schrijft en werkt aan het verhogen van de SEO-waarde van jouw website kan je zo boven de grotere bedrijven uitstijgen met je plek in Google.
Conclusie
Online marketing heeft grote voordelen voor jouw bedrijf. Het kost relatief weinig geld, het is heel erg goed meetbaar, doelgroepen zijn makkelijk te bereiken en ook de kleinere bedrijven kunnen hier veel rendement uit halen. We hopen je een goed overzicht te hebben gegeven over waarom je online marketing in zou moeten zetten en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Ga jij hiermee aan de slag?