• Bericht auteur:

Je website is gelanceerd en ziet er goed uit, maar wat nu? Draagt je online aanwezigheid bij aan je resultaat? Hoe weet je of je leads krijgt via je website, of dat je de juiste marketingcampagnes opzet? Dat is waar het bijhouden van conversies om de hoek komt kijken. In dit artikel nemen we je mee in de wereld van online conversies.

online conversie bijhouden

Wat is een conversie?

In online marketing is een conversie een bepaalde gebeurtenis/actie waarvan jij wenst dat deze door iemand wordt uitgevoerd op je website. Hierbij kan je denken aan een klik op een knop, het bekijken van een video, het invullen van een lead formulier of het doen van een aankoop op je website. Deze gebeurtenissen of acties worden opgenomen als een conversie. Je kunt conversies bijhouden met programma’s als Google Analytics of Facebook Ads en zo goed zien hoe vaak websitebezoekers bepaalde acties op je website uitvoeren. Maar wat heb je als bedrijfseigenaar aan deze informatie? Hoe kun je deze info gebruiken om je bedrijf te verbeteren?

Voordelen van het bijhouden van conversies

Conversie bijhouden helpt bedrijven om de waarde van hun website en online marketing campagnes beter te begrijpen. Een e-commerce website kan zo bijvoorbeeld bijhouden hoeveel producten er worden verkocht en via welk marketingkanaal elke klant op de website is terechtgekomen. Een B2B bedrijf kan bijhouden hoeveel bezoekers een leadformulier invullen via hun website, en welke advertentiecampagne hen binnenbracht. Wanneer je gebruik maakt van Facebook Ads kunnen conversies je ook helpen met het verbeteren van je campagnes door vergelijkbare doelgroepen te maken vanuit personen die een bepaalde conversie hebben gedaan op de website.

Wanneer bedrijven website conversies bijhouden, krijgen ze een veel beter inzicht in waar klanten vandaan komen, hoe klanten reageren op marketing en waar de sales funnel kan worden verbeterd. Het bijhouden van conversies op je website kan je helpen om:

  • Te begrijpen hoe bezoekers navigeren op je website.
  • Effectieve beslissingen te nemen over het updaten of het aanbrengen van veranderen op je website.
  • Te leren welke marketingkanalen de betrokkenheid van websitegebruikers stimuleren.
  • Resultaten van SEO te meten.
  • Kosten per acquisitie te verlagen.
  • De ROI bij te houden om het budget van een Google Ads of Facebook Ads campagne te verbeteren.

Hoe kies je de juiste conversies

Leuk die conversies, maar hoe kies je nu de juiste conversies die je wilt bijhouden? Daarvoor kan je jezelf de volgende vragen stellen: Wat doen bezoekers terwijl ze op je website zijn? En nog belangrijker, wat wilt je dat ze doen? De lijst van acties die je als conversie zou kunnen traceren lijkt oneindig. Maar kies zinvolle conversies die het belangrijkste zijn op jouw website. Richt je je op de B2B markt en wil je graag leads genereren via je website? Houdt dan conversies bij voor invulde lead formulieren of andere conversies waarmee jij leads binnenhaalt. Kies zinvolle acties die je iets vertellen over de intentie van een bezoeker en de actie die jij wilt dat ze uitvoeren op je website.

Hoe houd je conversies bij op je website?

Zodra je hebt bepaald welke acties je wilt gaan volgen, is het tijd om de technische benodigdheden op zijn plek te zetten. Hier is helaas in veel gevallen technische kennis voor nodig. Wanneer je deze technische kennis voor het instellen van conversie-tracking zelf niet hebt, is het handig om een web developer in te schakelen om dit voor je te doen. De web developers van Ferbis Online Marketing kunnen je hiermee verder helpen.

Google Analytics

Google Analytics is de nummer één tool voor het bijhouden van bezoeken op je website. Zodra je bepaalde zogeheten “Doelen” (conversies) hebt ingesteld kunt je meer details zien over de bezoekers van je website. Stel bijvoorbeeld dat je een doel maakt dat bijhoudt hoeveel bezoekers je “bedankt”-pagina bereiken nadat ze je contactformulier hebben ingevuld. In Google Analytics kun je analyseren hoeveel van deze bezoekers op je website terecht zijn gekomen via een organische zoekopdracht of een social media platform zoals Facebook. Je kunt zelfs meer verfijnde details zien, zoals de locatie van de gebruiker toen hij je website bezocht. Deze informatie is erg handig en kan je helpen bij het verbeteren van je online advertenties op Google, Facebook en Instagram tot het meten van de ROI van je SEO-inspanningen.

Google Tag Manager

Conversie bijhouden vereist meestal het toevoegen van code aan je website. Met Google Tag Manager hoeft de code slechts eenmalig aan de website te worden toegevoegd. Zodra je Google Tag Manager hebt geïnstalleerd, kunt je het platform gebruiken om verschillende gebeurtenissen in te stellen en te volgen, zoals:

  • Klikken op links
  • Klikken op website-elementen, zoals knoppen
  • Ingediende formulieren
  • Videoweergaven
  • Aankopen

Via Google Tag Manager kan je de gegevens vervolgens rechtstreeks naar Google Analytics sturen. Hier kan je dan de zogeheten “Doelen” maken en je conversies analyseren.

Facebook Ads

Wanneer je Facebook en Instagram campagnes draait is het ook erg goed om conversies voor deze platformen in te stellen. Hiervoor zul je de Facebook Pixel moeten instellen en eventueel conversie IPA’s moeten instellen op je website. Meer over Facebook Pixel lees je in deze blog: Adverteren op Facebook: 5 tips

Wanneer je Facebook Pixel op je website hebt gezet kun je binnen gebeurtenisbeheer in Facebook Ads jouw conversies instellen. Wanneer je een webshop hebt en met WooCommerce werkt zijn er ook handige plugins om deze conversies voor je in te stellen. Op die manier kan je redelijk makkelijk alle conversies zoals aankopen op je website bijhouden en deze instellen binnen Facebook Ads en Google Analytics.