Online marketing funnel uitgelegd

Een marketingfunnel. Misschien heb je er al wel eens over gehoord maar is het nog steeds een vaag begrip voor je. In dit artikel zullen we je uitleggen wat een online marketing funnel precies is, wat het belang is van een funnel en hoe je zelf een online marketing funnel kunt maken voor je eigen bedrijf.

  • wat is een online marketing funnel?
  • wat is het belang van een funnel?
  • Hoe maak ik een online marketing funnel?

Wat is een online marketing funnel?

Als ondernemer zal je de term marketingfunnel vast wel eens voorbij hebben horen komen. Maar wat is het precies en wat voor effect heeft het? Een marketingfunnel is eigenlijk een beschreven plan van je klantreis. Een klantreis is een chronologische volgorde van de acties die een persoon neemt om van potentiële klant naar tevreden klant te gaan. Met een marketingfunnel breng je deze klantreis in kaart en ga je aan de slag met een strategie om deze potentiële klant door elke fase van de funnel te halen, waardoor hij of zij aan het eind van de funnel eindigd als klant. Een online marketing funnel is een marketingfunnel waarvan alle stappen van de klant online worden gezet. Voor elke fase kan je een verschillende marketing strategie maken wat past bij de klant die op dat moment in die fase van de funnel zit. Op de afbeelding hieronder kan je zien hoe zo’n funnel eruit ziet. 

Voorbeeld online marketing funnel

Zoals je ziet heeft het de vorm van een trechter, of ‘funnel’ in het engels. De reden hierachter is dat een marketingfunnel altijd begint bij een hele brede doelgroep die in elke nieuwe fase steeds kleiner wordt, totdat er alleen nog maar klanten overblijven. Want niet iedereen waaraan je aan het begin van de funnel aan adverteert wordt een klant.

Als je op Google “marketingfunnel” intypt en naar afbeeldingen gaat zal je veel verschillende soorten funnels tegenkomen. Zo heb je funnels met wel tien stappen, de 6b’s funnel, en de AIDA methode. Deze methodes lijken allemaal anders, maar hebben uiteindelijk hetzelfde doel: het maken van een strategie om meer klanten binnen te halen. 

In ons voorbeeld gebruiken we de AIDA methode. Zoals je kunt zien op de afbeelding gaat deze funnel door 4 verschillende fases: “awareness” fase, “interest” fase, “desire/consideration” fase en de “action” fase. 

Awareness: In deze fase probeer je jouw potentiële klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf.

Interest: Bij de interest fase van de funnel probeer je de interesse te wekken van je klant in jouw product of dienst. Wat heeft jouw bedrijf te bieden? 

Desire/Consideration: In de consideration fase overweegt een potentiële klant om voor jouw product of dienst te kiezen. Het is zaak om deze persoon over te halen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Action: Deze laatste fase in de funnel moet je jouw potentiële klant het laatste ‘zetje’ geven om tot een aankoop over te gaan. 

Wat is het belang van een funnel?

Met een goed doordacht marketingfunnel is de kans op het binnenhalen van klanten aanzienlijk hoger. Omdat je met een marketingfunnel een goed beeld hebt van de klantenreis en de strategie om deze klanten binnen te halen, kan je hier je marketing en sales op aansluiten. Je stippelt elke stap van potentiële klant uit en laat niks aan het toeval over. Ik hoor je denken, is zo’n marketingfunnel niet alleen weggelegd voor de grote bedrijven zoals CoolBlue, Ziggo of Media Markt? Zeker niet! Ook voor de midden tot kleine bedrijven kan een goed marketingfunnel kansen bieden. Het belangrijkste van de funnel is dat je een strategie in beeld brengt om nieuwe klanten binnen te halen. Een funnel hoeft geen groot meesterplan te zijn, maar kan ook bestaan uit slechts een combinatie van een goede landingspagina met bijvoorbeeld een weggever, opgevolgd door een aantal goede sales mailtjes. Zeker het maken van een online marketing funnel is erg effectief omdat online alles heel goed meetbaar is. Hoe je zo’n online marketing funnel maakt gaan we het hieronder verder over hebben. 

Hoe maak ik een online marketing funnel?

Oké, je weet nu wat een marketingfunnel of online marketing funnel is en hoe dit ongeveer in zijn werking gaat. Maar hoe maak je zo’n funnel? Wij gaan dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld van een online onderneming die geurkaarsen verkoopt. Voor het gemak noemen we de onderneming even “Geur aan de Deur”. 

Als eerste moet je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep goed kent. Wat zijn de interesses, wat zijn de demografische kenmerken en waar woont jouw doelgroep. 

Voor Geur aan de Deur zal de doelgroep er ongeveer zo uitzien:

Interesses: Gezelligheid, sfeer, huiselijk, kaarsen, online shoppen, huisinrichting, interieur.

Demografische kenmerken: Leeftijd 25 – 65 jaar. 80% vrouwen, 20% mannen.

Locatie: Heel Nederland. (Het is een online shop waarmee ze verzenden door heel Nederland)

Wanneer je doelgroep goed in beeld is gebracht kan er worden nagedacht over de eerste stap uit de funnel: Awareness.

Awareness 

Niemand kent Geur aan de Deur nog. Daarom is belangrijk dat mensen te weten krijgen dat het bedrijf bestaat. Dit kan worden gedaan op verschillende manieren. Door SEO teksten te schrijven voor relevante termen zoals “waarom een geurkaars”, “welke geur geurkaarsen zijn het lekkerst” of “hoe maken kaarsen een huiskamer leuker?” wordt de eerste stap naar verkeer op de website gemaakt. Als Geur aan de Deur bovenaan staat voor deze termen en personen deze blogs lezen zullen ze voor het eerst kennis maken met hun bedrijf. Ook komt Geur aan de Deur onder de aandacht door social media posts op Facebook, Instagram en Pinterest. Dit doen ze in combinatie met advertenties op deze social media kanalen, gericht aan de doelgroep die ze eerder hebben bepaald. 

Interest

Geur aan de Deur heeft door haar blogs, social media posts en social media advertenties al een redelijk aantal bezoekers weten te verkrijgen. De website heeft door deze acties 1000 bezoekers per maand. Deze bezoekers hebben nu kennis gemaakt met het bedrijf en weten wat het bedrijf verkoopt. De volgende stap is om deze bezoekers nog meer geïnteresseerd te krijgen voor hun producten. Op de homepagina van de website kan nu een aanbieding worden gezet om van deze bezoekers potentiële klanten te maken. Geur aan de Deur zet daarom het volgende aanbod op hun homepagina: “Krijg nu een gratis sample pakket thuisgestuurd.” In dit sample pakket zitten drie strookjes papier die ruiken naar hun drie beste geuren. Wanneer mensen dit thuisgestuurd krijgen en de geuren ruiken zullen ze hier blij van worden en meer geïnteresseerd raken in de geurkaarsen van Geur aan de Deur. Ook adverteren ze deze aanbieding aan hun huidige website bezoekers op social media door gebruik te maken van Facebook Pixel. In ruil voor het aanvragen moesten ze alleen hun naam, e-mail adres en thuissadres opgeven. Deze gegevens worden nu opgenomen in het klantenbestand van Geur aan de Deur.

Consideration

Er zijn nu warme leads gegenereerd door de aanbieding van het sample pakket. In de vorige fase is er gevraagd om het e-mail adres, en die komt in deze fase van de online marketing funnel weer erg goed van pas. In deze fase zal er namelijk een reeks mailtjes uitgaan naar de mensen die het sample pakket hebben besteld. Dit zullen mailtjes zijn met onderwerpen als “wat vond u van onze beste geuren?” en “De top 10 geuren van Geur aan de Deur”. Kortom, Geur aan de Deur maakt hiermee hun potentiële klanten nog warmer voor hun producten en blijven zo relevant. 

Action

De laatste fase van de funnel. In deze fase zet Geur aan de Deur nog eens een extra advertentie op social media gericht op de leads die een sample pakket hebben aangevraagd. Ook sturen ze nog een extra mail met een doorverwijzing naar hun product pagina.

Deze hele funnel heeft ervoor gezorgd dat de onbekende klant door het afleggen van de verschillende fases, een blije klant is geworden. 

Hulp nodig bij het maken van een online marketing funnel?

We hopen je in dit artikel goed geïnformeerd te hebben over marketingfunnels. Heb je na het lezen van dit artikel nog enige hulp nodig met het perfectioneren van jouw funnel? Neem dan gerust contact met ons op, dan helpen wij je graag verder!