• Bericht auteur:

E-commerce, een begrip wat de laatste jaren erg groot is geworden. De grootste bedrijven op de wereld zijn e-commerce bedrijven en bijna elk business model vandaag de dag bestaat voor een gedeelte uit e-commerce. Zelfs de bedrijven met fysieke winkels zijn vandaag de dag voor een gedeelte e-commerce bedrijven geworden. Het begrip e-commerce komt van het online handelen van producten en/of diensten. In dit artikel zullen we je alles uitleggen over wat e-commerce nu precies is, wat het inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn.

E-commerce

Wat betekent e-commerce?

E-commerce, ook bekend als elektronische handel of internethandel, verwijst naar de aan- en verkoop van diensten of producten met behulp van het internet. De “e” in e-commerce komt dan ook van het woord ‘elektronisch’. Wanneer iemand diensten of producten verkoopt via een website praat je over e-commerce. Een aantal voorbeelden van grote e-commerce bedrijven zijn bijvoorbeeld Zalando, Bol.com en CoolBlue. Al deze bedrijven gebruiken het internet om hun producten te verkopen. Ook platformen zoals Marktplaats zijn e-commerce bedrijven. Ondanks dat ze zelf geen spullen verkopen hebben ze wel een platform gecreëerd waar andere mensen hun spullen op kunnen verkopen. Een goed voorbeeld van C2C business model, hierover straks meer. 

Niet alleen het verkopen van fysieke producten via het internet maakt je een e-commerce bedrijf. Ook ons bedrijf, Ferbis Online Marketing, is een voorbeeld van een e-commerce bedrijf. Wij bieden online marketing diensten aan via het internet wat ons ook voor een groot gedeelte een e-commerce bedrijf maakt.

Kortom, elke bedrijf dat handelt met behulp van het internet kan je een e-commerce bedrijf noemen. Maar waar komt e-commerce vandaan, hoe is het begonnen?

Van commerce naar e-commerce

In de tijd voor het internet had je een fysieke winkel nodig om spullen te verkopen. Personen gingen naar deze fysieke winkels toe, zochten uit wat ze nodig hadden, en gingen weer naar huis met hun aankoop. Maar rond 1995 kwam hier verandering in. Met de komst van het internet waren die fysieke winkels in de meeste gevallen helemaal niet meer nodig. Dit zagen een aantal ondernemers als een kans. De ondernemers die verstand hadden van deze nieuwe internet wereld gingen aan de slag met het maken van online winkels waarop mensen hun producten konden gaan kopen. Dit waren de eerste vormen van e-commerce bedrijven. 

Aan het begin was het nog vrij lastig om spullen via het internet te verkopen. Omdat het internet zo nieuw was vertrouwde mensen het nog niet helemaal. En dat was logisch, want er werden ook veel mensen benadeelt door oplichters op het internet. Maar naarmate het internet steeds veiliger werd en online winkels zoals bol.com en Wehkamp werden beschouwt als betrouwbare partijen om online spullen te kopen, werd de markt van e-commerce steeds groter. 

Momenteel is e-commerce al zo groot geworden dat verschillende bedrijven zoals H&M en Albert Heijn een transformatie maken naar meer e-commerce. Deze bedrijven begonnen als traditionele commerce bedrijven, maar zijn nu genoodzaakt om mee te gaan met de online trend. Kleding wordt steeds vaker online gekocht en ook boodschappen laten een hoop mensen nu thuisbezorgen door middel van een online bestelling. 

Verschillende soorten e-commerce

Net als met traditionele commerce zijn er ook verschillende soorten e-commerce bedrijven. Hieronder bespreken we een aantal soorten e-commerce met voorbeelden van enkele bedrijven.

C2C e-commerce

Door het internet is de markt van C2C (customer to customer) erg groot geworden. Er zijn duizende platformen ontwikkeld waar twee partijen bij elkaar gebracht worden om elkaar te helpen en elkaar te voorzien van diensten of producten. Een van de grootste C2C platformen in Nederland is Marktplaats. Dit was tevens ook een van de eerste e-commerce bedrijven/platformen in Nederland. Het platform brengt de twee doelgroepen bij elkaar en verdiend zelf geld aan advertenties op de website. Een perfect voorbeeld van een e-commerce business model wat veel voorkomt. 

B2B e-commerce

Business to business e-commerce is ook erg gegroeid door het internet. Met behulp van online marketing zoals SEO en SEA kunnen bedrijven erg makkelijk andere bedrijven vinden via Google en andere zoekmachines. Wanneer je Google posities goed zijn kan een B2B bedrijf hier erg goed van profiteren. 

Een goed voorbeeld van een B2B bedrijf dat erg groot is geworden door het internet is bijvoorbeeld Hubspot. Dit bedrijf verkoopt software zoals e-mail marketing systemen. Door hun extreem goede online marketingstrategie is dit bedrijf erg groot geworden.

Benieuwd naar andere online marketingstrategieën? Lees dan onze blog: Online marketing funnel uitgelegd.

B2C e-commerce

Business to consumer e-commerce is de meest voorkomende vorm. De eerder genoemde bedrijven zoals Bol.com en CoolBlue zijn perfecte voorbeelden van succesvolle B2C internet bedrijven. 

e-commerce-betaling

Voordelen van e-commerce

E-commerce heeft in vergelijking met traditionele commerce erg veel voordelen. We hebben een aantal van deze voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • 24/7 open: Een webshop is 24/7 open. Je hoeft nooit de deuren te openen of te sluiten. Jouw klanten kunnen op elk gewenst moment naar je website gaan om een bestelling te plaatsen of een offerte aan te vragen.
  • Lage kosten: Het internet heeft het mogelijk gemaakt dat je een e-commerce bedrijf kan beginnen zonder dat je grote investeringen hoeft te doen. Vaak hoef je aan het begin geen kantoorruimte te huren en dropshipping maakt het zelfs mogelijk dat je jouw producten niet eerst hoeft in te kopen maar direct kunt versturen vanaf de leverancier. Het enige wat je nodig hebt is een goed idee en een goede website.
  • Groot bereik: Het internet maakt het mogelijk dat jij de hele wereld kunt bereiken met jouw bedrijf. Door middel van Google, Facebook, YouTube en andere online marketing kanalen heb je een super groot bereik. 
  • Ondernemen op elke locatie: Mocht je houden van reizen en ondernemen dan is geeft e-commerce jou ook de optie om dit te combineren. Wanneer jouw webshop goed loopt geeft dit vrijheid waardoor je op verschillende locaties jouw webshop kunt beheren. 

Nadelen van e-commerce

Ondanks dat e-commerce vele voordelen met zich meebrengt zijn er ook een aantal nadelen:

  • Afhankelijk van leveranciers: Erg veel e-commerce bedrijven zijn afhankelijk van leveranciers zoals PostNL. Wanneer deze leveranciers jouw product om bepaalde redenen niet op tijd of helemaal niet kunnen leveren heb je als webshop een probleem. Je zult dan te maken krijgen met ontevreden klanten en dat is natuurlijk erg vervelend. 
  • Retourzendingen: Ook retourzendingen van producten is een groot nadeel en vooral ook kostenpost voor webshops. 
  • Lage klantbeleving: Hoe mooi je website ook is, de beleving van het kopen op een website is helaas minder dan in een fysieke winkel. Dit maakt het voor ondernemers moeilijker om een goede merkbeleving te maken met een e-commerce bedrijf.
  • Security: Hackers zijn helaas nog steeds een groot probleem op het internet. Wanneer je website niet goed is beveiligd kan deze zo worden gehackt en mis je erg veel klanten. 

Je website beter beveiligen? Lees dan onze blog: Waarom is website security belangrijk?

Een eigen e-commerce business starten?

Wil je een eigen e-commerce business beginnen? Dan is het handig om eerst goed te weten hoe je jouw product of dienst in de markt kan zetten en hoe je het beste gebruik kan maken van alle kansen die het internet te bieden heeft. Kennis van websites en online marketing een must voordat je begint met je online business. Tegenwoordig zijn er platformen waar je redelijk makkelijk een website mee kunt maken. Mocht je toch niet veel verstand hebben van het maken van websites maar wil je toch een e-commerce business beginnen? Dan is het altijd goed om een website te laten maken door een professionele partij.

Ook zou je door middel van online marketing boeken kunnen leren hoe je jouw product in de markt kunt zetten. Maar ook dit gedeelte valt uit te besteden aan een online marketing bureau. 

Conclusie

E-commerce komt dus neer op alle handel die wordt gedreven door middel van het internet. Dit kunnen zowel producten als diensten zijn. E-commerce is in de afgelopen jaren erg groot geworden en elk bedrijf heeft hier mee te maken. Zelfs grote bedrijven die oorspronkelijk alleen bestonden uit fysieke winkels zijn ook deels overgestapt op e-commerce. Eigenlijk vaak uit pure noodzaak door de verandering die het internet teweeg heeft gebracht.

Er zijn voor ondernemers veel voordelen aan e-commerce maar hier staan helaas ook een aantal nadelen tegenover. 

Mocht je een eigen e-commerce bedrijf willen beginnen, lees je dan altijd goed in en kijk waar kansen liggen in de markt.