Blog

Wat is online marketing?

Tegenwoordig is online marketing niet meer te omzeilen als bedrijf. Denk maar aan elke social media post die je doet, elke mail die je stuurt met promotie doeleinde en je eigen website. Eigenlijk is online marketing alle marketing en promotie die je doet met behulp van het internet. Maar welke vormen van online marketing zijn er allemaal? En hoe kan je er het beste gebruik van maken?

Soorten en vormen van online marketing

Er zijn veel verschillende vormen van online marketing die je in kunt zetten om klanten te bereiken via het internet. Wij hebben de belangrijkste op een rijtje gezet:

Social media marketing

Bijna iedereen heeft tegenwoordig social media. Daarom is social media marketing één van de beste manieren om klanten te bereiken. Je kunt social media marketing in twee stukken knippen: onbetaald en betaald. 

Onbetaald gebruik maken van de mogelijkheden van social media wilt zeggen dat je content plaatst op jouw social media pagina’s. Dit kunnen platformen zijn als Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube en zo zijn er nog een aantal social media platformen. Content plaatsen op deze social media platformen is gratis. Als jij veel volgers hebt en/of voor veel engagement zorgt op deze platformen kan je via deze manier dus veel gratis bereik genereren. 

Betaald gebruik maken van social media kan door middel van advertenties. Zo kun je op de hierboven genoemde social media platformen voor een redelijk lage prijs al goede resultaten genereren door het maken van social media advertenties. Je hebt dus geen budget van duizenden euro’s nodig om met social media advertenties te beginnen. Een ander voordeel, naast dat het een erg laagdrempelige manier is om te adverteren, is dat je ook heel gericht kunt adverteren. Deze social media platformen weten zo veel over hun gebruikers dat je verschillende specifieke doelgroepen erg goed kan bereiken. 

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het doel van SEO is om zo veel mogelijk organisch verkeer naar jouw website te leiden. Dit kan gedaan worden door een website aan te passen naar de wensen van Google, goede content te schrijven voor de website met relevante zoekwoorden waarvoor jij gevonden wilt worden en door het zorgen van backlinks van andere websites naar jouw website. SEO is gratis, en elke website zou in theorie hoog kunnen ranken in Google en andere search engines. Het kost alleen wel tijd. Het zou zomaar eens een half jaar kunnen duren voordat jouw website goed rankt.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Hiermee betaal je voor je positie in Google of voor advertenties op andere websites. SEA kost dus wel geld maar kan op zeer korte termijn veel resultaat opleveren. Ook hier kan je beginnen met een laag budget en heb je geen duizenden euro’s nodig om resultaat te behalen.   

Web development

Web development is een allesomvattende term als het gaat om het bouwen van een website. Web development gaat over het ontwerpen, in elkaar zetten, functionerend maken en onderhouden van websites. Dit hele pakket aan onderdelen maakt een website tot wat het is. Een website is ook een deel van online marketing. Er wordt ook vaak gezegd dat je website je online visitekaartje is, dus het is belangrijk dat die er goed uitziet en goed functioneert.  

E-mail marketing

Ook e-mail marketing is een belangrijk onderdeel van een online marketing strategie. Onder e-mail marketing vallen alle “promotie” e-mails die je stuurt naar huidige of potentiële klanten. Omdat e-mail nog steeds door iedereen over de hele wereld wordt gebruikt is het sturen van e-mails met verkoopdoeleinden nog steeds een hele goede zet. 

Al deze vormen van online marketing samen kunnen veel rendement opleveren voor je bedrijf. Maar hoe ga je van start met het implementeren van deze soorten en vormen van online marketing?

Hoe begin ik met online marketing?

Om te beginnen met online marketing heb je eerst een goed online marketingplan nodig. In dit online marketingplan zet je alle belangrijke factoren op een rijtje.

  • Marketingdoelstelling
  • Doelgroep
  • Strategie
  • Budget

Met de marketingdoelstelling ga je kijken naar wat je wilt bereiken met het inzetten van online marketing. Je zet bijvoorbeeld een doel dat je binnen een jaar 200 volgers op social media erbij wilt hebben en 10.000 extra bezoekers op de website. 

Om de online marketing doelstelling duidelijk voor ogen te krijgen kan je gebruik maken van de SMART methode:

S = Specifiek (Wat zijn de ondernemingsdoelstellingen?)

M = Meetbaar (Hoe kan je het proces meten en wanneer heb je het doel bereikt met voorkeur in meetbaar in getallen. Bijvoorbeeld: gewenste omzetgroei per jaar, winst als percentage van de omzet of return on investment (ROI)).

A = Acceptabel (Is het doel haalbaar met de middelen die je tot je beschikking hebt?)

R = Realistisch (Is het meetbare doel haalbaar en niet te hoog, is het doel haalbaar?) 

T = Tijdgebonden (Wanneer wil je dit doel bereikt hebben?) 


Vervolgens ga je kijken naar je doelgroep. Wie zijn mijn klanten? Wat voor type mensen zijn het? Hoe oud zijn ze? Wat doen ze in het dagelijks leven? Ga zo maar door. Probeer je doelgroep zo specifiek en duidelijk mogelijk te maken voor jezelf. 

Nadat je hebt bepaald wat je doelstellingen zijn en wie jouw perfecte klant is, ga je jouw strategie bedenken om deze klant te bereiken. Dit kan je doen door slim gebruik te maken van de online marketing vormen die je tot je beschikking hebt. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld tussen de 30 en 50 jaar oud is zullen deze vooral op Facebook te vinden zijn. Je kunt vervolgens een advertentie maken op Facebook gericht naar deze doelgroep. In deze advertentie bied je ze iets aan in ruil voor hun e-mail adres. Nadat ze hun e-mail adres hebben opgegeven kan je ze gratis benaderen met goed geschreven promotie e-mails. Dit is slechts één van de vele strategieën die je kunt inzetten. Een goede strategie bedenken kan best lastig zijn. Niet zeker hoe je een goede online marketing strategie kunt maken? Neem dan contact met ons op. 

Als laatste maak je een overzicht van het kostenplaatje van de online marketing strategie. Maak een berekening van hoeveel het marketing plan wat je zojuist hebt gemaakt ongeveer gaat kosten en over welke periode je dit geld gaat kosten. Gelukkig zijn er een aantal vormen van online marketing die je gratis kunt uitvoeren zoals SEO, content plaatsen op je social media platformen en e-mail marketing. Maar als je wilt adverteren via Google of andere search engines, of wilt adverteren op social media, dan is het handig om hier een budget voor samen te stellen. 

Vragen over online marketing of de online marketing van je bedrijf uitbesteden? Neem dan contact met ons op voor een gratis gesprek en offerte!