De wereld van web development is constant aan het veranderen. Om met jouw organisatie of bedrijf aan de top te staan is het essentieel om mee te gaan met deze veranderingen. Blijf op de hoogte van de laatste trends, technieken en methodes zodat jouw bedrijf kan groeien.
Digitale trends veranderen gauw, en het is vaak lastig om constant op de hoogte te blijven van alle nieuwe technieken. Daarom hebben wij bij Ferbis een overzicht gemaakt van de website trends van 2021 die je absoluut niet mag missen.
Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (AI), ook bekend als kunstmatige intelligentie, is een onderwerp dat al heel lang relevant is. Waarom is het nu in 2021 een trend dan? Nou, simpel. Waar AI al jaren wordt gebruikt door wetenschappers en grote organisaties bevindt het nu op het terrein van kleinere bedrijven.

AI chatbots
Een van de grootste website trends in 2021 is het gebruik van AI chatbots. Deze technologie wordt al een aantal jaar gebruikt, en is nu ook toegankelijk voor kleinere ondernemingen.
Een AI chatbot is een virtuele assistent die jou kan helpen met vragen over verschillende producten of gerelateerd aan de klantenservice. Een website met een AI chatbot laat door middel van een chatscherm klanten communiceren met de virtuele assistent.
Door middel van analyse naar het gedrag van klanten kunnen deze chatbots betere inzichten krijgen naar de behoefte van je klanten, om ze in de toekomst elke keer een stuk beter te leren helpen.
AI analytics
AI kan naast chatbots ook gebruikt worden om het gedrag van jouw klanten te analyseren. Hierdoor kunnen algoritmes voorspellen wat jouw klanten gaan doen. Je kan hierdoor antwoord krijgen op vragen zoals:
- Wat gaan je klanten nog meer kopen?
- Het ideale tijdsframe waarin een klant producten koopt.
- Welk type product is het meest aantrekkelijk voor je klanten om te kopen?
- Wie hebben interesse in welke producten?
- Welke producten worden niet gewaardeerd?
Single-Page Apps
Een Single-Page App (SPA) is een online applicatie waarbij alle functionaliteiten toegankelijk zijn op een enkele pagina. Denk hierbij aan applicaties zoals G-Mail, Google Drive, en Trello.
In tegenstelling tot een Multi-Page App waarbij je voor een bepaalde functie een nieuwe webpagina moet laden. Dit kan irritaties wekken omdat jouw browser meerdere malen een webpagina van de server moet downloaden.
Daarom beginnen SPA’s in 2021 een opmars te maken. Doordat deze applicaties beter zijn in het vasthouden van de aandacht van de gebruiker beginnen steeds meer en meer web developers hier gebruik van te maken.
Voor de ondernemers onder ons, ook voor het mkb is het mogelijk om mee te gaan op deze trend. One pager website bieden voordelen voor kleinere ondernemingen, en zijn ideaal om de kosten laag te houden.
Voice Search Optimization
De toekomst van websites zal minder tekstgericht en meer stemgericht eruitzien. Na de entree van Siri op onze iPhones, Google Home en Alexa zullen er meer bedrijven gebruik maken van zoekfunctionaliteiten die gericht zijn op stemherkenning.
Voor jouw klanten zal het in de toekomst minder moeite kosten om te navigeren naar dat ene product wat zij nodig hebben, of om antwoorden te krijgen op complexe vragen over een van de diensten die jij levert.
Voice Search Optimization zal in 2021 ervoor zorgen dat meer en meer websites een vluggere en betere gebruikerservaring bieden. Dit brengt iedereen in een betere stemming, toch?

Serverloze apps en websites
Hoe ziet de toekomst van web development eruit? Serverloze technologie is het resultaat van een zoektocht naar de mogelijkheid om overbelasting van systemen, verlies van gegevens of dure ontwikkeling te vermijden.
Ondersteund door grote leveranciers zoals AWS, werden serverloze algoritmen onlangs gebouwd als een cloud-computing uitvoeringsmodel. Volgens het concept kunnen gewone servers worden vervangen door clouds die het verbruik van machineresources beheren.
In 2021 zal deze serverloze technologie naar verwachting actief worden gebruikt voor chatbots, IoT-apps, producten waarvoor complexe back-endverzoeken moeten worden afgehandeld en API’s.
De meest voorkomende taken die serverloos kunnen worden uitgevoerd zijn het downloaden van bestanden en het maken van backups.
Mobile-first
Volgens de cijfers van DataReportal zijn er op het moment 5,22 miljard gebruikers van mobiele apparaten. We hebben de laatste jaren gezien dat steeds meer websites veel aandacht hebben besteedt aan het optimaliseren van de mobiele versies van hun websites.
Echter zie je nu nog dat veel bedrijven, met name webshops, als eerst de focus leggen op de desktop-versie. Nu met deze trend gaat daar verandering in komen. Het belang van de mobiele ervaring staat voor veel consumenten erg hoog in het vaandel. Daarom gaan in 2021 meer bedrijven als eerste focussen op de mobiele versie, met de desktopweergave op nummer twee.
Cyber security wordt belangrijker
Regelmatig zien we op het nieuws dat er weer een organisatie slachtoffer is geworden van cyber criminaliteit. Ook zijn er talloze ondernemers die hier mee te maken hebben gehad in de laatste jaren. Dit zal een van de meest besproken website trends van 2021 worden.
Naast een toename van cyber criminaliteit zien we ook een toename van oplossingen om de beveiliging van websites mee aan te scherpen. Bij Ferbis hebben we meerdere ondernemingen geholpen bij het neerzetten van robuuste web security. Lees in onze blog Waarom is web security belangrijk? wat jij kan doen om jouw onderneming te beschermen tegen cyber criminaliteit.

Progressive Web Apps
Progressive Web Apps (PWA) zijn niet het fenomeen van dit jaar. De technologie kreeg echter de aandacht van moderne ontwikkelaars en investeerders vanwege zijn potentieel om next-level gebruikservaringen aan te bieden die dicht in de buurt komen van native apps.
De stijgende websitetrend van PWA maakt het mogelijk voor gebruikers om hun favoriete websites te bekijken op een mobiele webbrowser of desktop en zonder het downloaden van speciale apps of computerprogramma’s. PWA’s worden in 2021 geschreven met HTML en CSS, JavaScript, React, of Angular. Naast een geweldige gebruikerservaring en geen noodzaak voor programma’s, kunnen PWA’s push-notificaties versturen en gebruikers offline toegang bieden tot de content.
Voor wie kunnen deze nieuwste website technologieën belangrijk zijn? Webshops, nieuwsplatforms, bedrijven met lage ontwikkelbudgetten, en degenen die een groter publiek willen bereiken zonder die te verliezen in de app downloadfase.